Framgångsrikt arbetssätt

Projektets tredje mål innebär att verksamheten som bedrivs ska genomsyras av ett jämställt, icke-diskriminerande och tillgängligt arbetssätt.
Målbeskrivning, syfte och bakgrund
Ett framgångsrikt arbetssätt för att nå huvudmål är jämställt, icke-diskriminerande och tillgängligt, så att projektdeltagarna oavsett kön, funktionalitet eller bakgrund kommer i arbete, studier eller närmare arbete. Ett framgångsrikt arbetssätt "rustar" deltagaren. Vid utskrivning i projektet vill vi att varje deltagare känner självförtroende, egenmakt och är medveten om vilka faktorer och strukturer i deras omgivning som kan verka uteslutande.
Utöver att projektmedarbetarna ska ha en kunskap om detta, och utforma sitt bemötande och arbetssätt på ett rättighetsbaserat sätt, är en central del i arbetet med målgrupperna att öka deltagarens medvetenhet om sina rättigheter och förekomsten av olika slags förtryck. Vi utgår ifrån problemanalysen om de utmaningar som målgrupperna möter utifrån jämställdhet, icke-diskriminering och tillgänglighet. Vid avslut ska projektet ha rustat dem att känna sig redo att möta de utmaningar som samhällslivet kan innebära; på arbetsmarknaden, i studier eller på vägen mot arbete.
För tydlighetens skull och i uppföljningsarbetet med delprojekten, har vi valt att dela upp målet i två delmål.
- Det första delmålet syftar till att deltagarna upplever att projektets arbetssätt är likvärdigt oavsett kön, funktionsnedsättning eller bakgrund. Det pekar mot hur folkhögskolorna arbetar.
- Det andra delmålet syftar till att projektets deltagare ökar sin medvetenhet om sina rättigheter och förekomsten av olika slags förtryck i samhället. Det pekar mot vilken kunskap och vilka färdigheter som deltagarna får med sig.