Folkhögskolan mitt i byn – en väg till egenmakt och förändring

Att få verktyg för att förstå och påverka sin omvärld – det är vad folkbildning handlar om, skriver Anna Sandqvist och Grace Caspers från Röda Korsets folkhögskola i Skärholmen i Stockholm. Med volontärarbete på schemat får deras deltagare identifiera behov i lokalsamhället och hitta lösningar för att möta dem. Det utåtriktade arbetet har gjort folkhögskolan till en knytpunkt i orten.
Vad händer när folkbildning och frivillighet går hand i hand? På Röda Korsets folkhögskola har vi sett vilken kraft det kan få. De senaste åren har vi arbetat ännu mer aktivt med görandet som kunskapsform och med att göra skolan till en plats för möten och samtal mellan människor och aktörer från olika delar av samhället.
Seminarier öppnar för nya samtal
En gång per termin arrangerar vi ett kunskapsseminarium på ett aktuellt tema tillsammans med lokala tjänstepersoner, politiker, civilsamhälle – och våra deltagare som själva bor i området. Experter håller korta föredrag på förmiddagen, och på eftermiddagen möts alla i rundabordssamtal där deltagarna får en självklar plats. Ämnena hämtas från deras verklighet: Hur skyddar vi ungdomar från att dras in i gängkriminalitet? Hur hanterar vi den kollektiva sorg och oro som följer på skjutningar och våldsdåd? Seminarierna blir en möjlighet för deltagarna att göra sina röster hörda i samtal som annars ofta förs om dem, snarare än med dem.
Volontärarbete på schemat gav initiativ mot ensamhet
Idén till ett seniorcafé kom från våra deltagare. När vi schemalade ämnet ”frivillighet” frågade vi dem vilka luckor de såg i samhället, och många lyfte den ofrivilliga ensamheten bland äldre. ”Vi kan göra något för dem”, sa de – och så blev det.
I fritidsgårdens lokaler, ett stenkast från folkhögskolan, bjuds nu äldre i närområdet in till fika, bingo, musik och dans två gånger i veckan. Aktiviteterna utformas efter seniorernas önskemål, men det viktigaste är mötena mellan våra deltagare och de äldre. Det är generationsöverskridande möten som skapar meningsfull gemenskap och utbyte av erfarenheter, tankar och känslor.
Genom dessa möten bryts fördomar, och nyfikenheten växer. Trots åldersskillnaden visar det sig ofta att man har mer gemensamt än man trott, och fina vänskapsrelationer uppstår. När de sedan möts i centrum eller vid tunnelbanan hejar de på varandra.
Erfarenheter som stärker självförtroendet
Folkhögskolan är för många en väg in i samhället. Genom vår volontärverksamhet får deltagarna uppleva hur det är att vara viktiga för andra: utan deras insats – inget seniorcafé! Många berättar att de för första gången känner att de kan bidra och att de har något värdefullt att ge. Det är en erfarenhet som stärker tron på dem själva och på framtiden.
Det schemalagda volontärskapet blir också ett praktiskt inslag i utbildningen. Att driva ett seniorcafé handlar inte bara om att bjuda på fika – det kräver samarbete, planering, samverkan och ett gott bemötande av olika människor. För vissa innebär det stora kliv utanför den egna komfortzonen, men just det bygger självförtroende. Plötsligt ser man möjligheter att också ta sig an andra utmaningar.
Ett starkare lokalsamhälle genom folkbildning
Det är lätt att tänka att samhällets problem ska lösas av polis, socialtjänst och myndigheter. Men i en tid när utmaningarna växer behövs mer än så, och här har folkbildningen en avgörande roll. För folkbildning handlar om mer än teoretiska kunskaper. Det handlar om att få verktyg för att förstå och påverka sin omvärld, att se sina egna resurser och mobilisera dem tillsammans med andra. Att ta plats och göra skillnad.
Det kan handla om föräldrar som behöver stöd för att vara aktiva vuxna i sina barns liv, eller om ungdomar som behöver ett sammanhang och att vuxenvärlden tror på dem. Genom att göra saker tillsammans för det lokalsamhälle man är en del av stärks både deltagarna som individer och tryggheten i området.
Genom att engagera oss i vårt lokalsamhälle – att se behoven och möta dem – bygger vi ett samhälle där alla räknas och där fler får syn på sin egen kraft och betydelse. Och det kan börja med något så enkelt som en kopp kaffe och ett hej.

Skribenter
Grace Caspers och Anna Sandqvist
Anna Sandqvist är folkhögskollärare och verksamhetsutvecklare inom krisberedskap och social hållbarhet på Röda Korsets folkhögskola i Skärholmen i Stockholm. Grace Caspers är socialpedagog på skolan. De bor båda två i Skärholmen och drivs av att stärka området genom att göra kursdeltagarna till aktiva samhällsmedborgare.
Mer om Röda Korsets folkhögskola
Röda Korsets folkhögskola ligger sedan 2005 i Skärholmen i Stockholm. Skolans huvudman är Svenska Röda Korset. Folkhögskolans verksamhet har en tonvikt på frågor som rör demokrati och mänskliga rättigheter. Förutom allmän kurs erbjuds profilkurser i dokumentärfilm, krisberedskap och social hållbarhet. Läs mer på skolans webbplats.