Bildningen i folkbildningen sätter liv i rörelse

Erik Amnå står utomhus och lutar sig på en mur med mosaikmönster. Han tittar in i kameran med ett litet leende.

I ett samhälle präglat av polarisering, digitalisering och globalisering har bildning inom folkbildningen en unik roll att spela. Genom möten inom studieförbund och folkhögskolor skapas plats för både personlig utveckling och samhällsgemenskap, konstaterar författarna Erik Amnå och Eva Åström i en ny rapport från Folkbildningsrådet.

Folkhögskola Studieförbund
Senast uppdaterad:

I rapporten Bildning som rörelser – Samtal om bildningen i folkbildningen undersöks frågor om hur bildning blir till inom folkbildningen och vilka värden den skapar. Studien bygger på fokusgruppsintervjuer med folkbildare. Genom intervjuerna framträder något som är mer än traditionell kunskapsöverföring – bildning ses som en process där människor utforskar världen tillsammans.

– Bildning handlar inte bara om att lära nytt, utan om att lära om och ibland tänka om. Folkbildningens bildning är dessutom gemensam och utvecklas kollektivt. Den handlar om att tillsammans med andra bearbeta och utveckla kunskaper, förhållningssätt och attityder, säger rapportens ena författare Erik Amnå, professor emeritus i statskunskap vid Örebro universitet.

I rapporten beskrivs bildning i termer av rörelse, något som står i motsats till stillastående och stagnation. Eva Åström, utvärderingsansvarig på Folkbildningsrådet och medförfattare till rapporten, betonar folkbildningens kraft att skapa mening i människors liv och i samhället:

– Det vi såg i studien är att bildning inte bara stärker individens kunskaper, utan också identiteten och självkänslan. Genom möten i folkbildningen växer tilliten, både till sig själv och till samhället. Detta understryker folkbildningens betydelse i en tid när omvärlden förändras snabbt.

Enligt rapporten ger folkbildningens bildningsprocesser deltagarna verktyg att utveckla sitt samhällsengagemang – i förlängningen en grund för ett demokratiskt fungerande samhälle.

– De demokratiutmaningar vi ser i samhället i dag är på många sätt liknande de som fanns för hundra år sedan. Och här finns folkbildningen fortsatt kvar, säger Eva Åström. Om det är en sak vi tar med oss av arbetet med denna text är det detta: bildade människor håller demokratiska samhällen i rörelse!

Rapporten släpps den 25 september i samband med ett seminarium på Bokmässan i Göteborg. På seminariet deltar rapportförfattaren Erik Amnå samt Åsa Wikforss, Beata Hansson och Selma Brodrej.

På bild: Erik Amnå
Foto: Eva Åström

Rapportsläpp och seminarium på Bokmässan 25 september

Vad är bildning i Tiktok-åldern?

Om rapporten

Studien baserar sig på fokusgruppsintervjuer med totalt 28 pedagoger och andra verksamma inom folkhögskolor och studieförbund. Tre huvudfrågor låg som grund för samtalen:

  • Vad är bildning inom folkbildningen?
  • Hur blir bildning till inom folkbildningen?
  • Vilka värden skapar folkbildningens bildning?

Studien genomfördes under 2023 och 2024.

Läs rapporten här:

Bildning som rörelser – Samtal om bildningen i folkbildningen

Författare till rapporten

Erik Amnå är professor emeritus i statskunskap vid Örebro universitet och återkommande utredare åt regering och myndigheter.

Eva Åström är utvärderingsansvarig på Folkbildningsrådet och har även medverkat i ett antal utredningar på Utbildningsdepartementet inriktade mot folkbildning, vuxenutbildning och högskola.