Nytt system för stödinsatser ska öka likvärdigheten i folkhögskolan

Kursdeltagare och pedagog i samtal under arbetspass.

Folkbildningsrådet har beslutat om nya villkor för förstärkningsbidrag och bidrag till språkligt stöd i folkhögskolan. Målet är ett mer träffsäkert och rättvist system som säkrar resurser till kurser för deltagare med stora stödbehov.

Villkorsöversyn Funktionshinderfrågor Folkhögskola
Senast uppdaterad:

År 2027 införs ett nytt system för förstärkningsbidrag i folkhögskolan. Förändringen innebär att nuvarande förstärkningsbidrag och bidrag för språkligt stöd samlas i en gemensam ram med två delar. Ett allmänt förstärkningsbidrag kommer att tilldelas alla folkhögskolor medan ett särskilt förstärkningsbidrag ska kunna sökas av folkhögskolor vars deltagare har omfattande stödbehov. Utlysningen av det särskilda förstärkningsbidraget öppnar redan i november 2025. 

– För många personer som har omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar är folkhögskolan det enda utbildningsalternativet. Med det nya systemet vill vi säkra resurser till verksamheter som är kostsamma men helt avgörande för att stärka delaktigheten för den här målgruppen och deras möjlighet till ett mer självständigt liv, säger Johanna Winbladh, utredare på Folkbildningsrådet och projektledare för den pågående översynen av folkhögskolans statsbidragsvillkor.

Många deltagare behöver stödinsatser  

Bakgrunden till förändringen är att dagens system ofta upplevts som administrativt tungt och otydligt. Folkbildningsrådet har därför velat skapa en mer förutsägbar och likvärdig fördelning av resurser. Med det nya systemet försvinner också kravet på skolorna om egen delfinansiering av resurspersoner. 

– Vi ser att en majoritet av deltagarna på allmän kurs behöver stödinsatser, till exempel på grund av en funktionsnedsättning eller bristande språkkunskaper. Med det allmänna förstärkningsbidraget får alla skolor bättre förutsättningar att möta dessa behov, säger Johanna Winbladh.

Under en övergångsperiod, 2027–2029, införs en kompensationsmodell, för att mildra ekonomiska effekter för de skolor som i och med reformen får minskade bidrag.

Nya förstärkningsbidraget i korthet

  • Två bidrag blir ett. De nya villkoren omfattar både förstärkningsbidraget och bidraget till språkligt stöd, som nu slås samman till ett bidrag. Syftet är att minska administrationen och ge en mer rättvis fördelning av resurser.
  • Förstärkningsbidrag i två delar. Ett allmänt förstärkningsbidrag för pedagogiska insatser på allmän kurs kommer att tilldelas alla folkhögskolor och fördelas utifrån antal årsplatser.
    Ett särskilt förstärkningsbidrag kommer att kunna sökas av skolor som erbjuder utbildning för deltagare med omfattande och varaktig funktionsnedsättning eller med stora behov av språkligt stöd.
  • Andel av statsbidraget. Cirka åtta procent av det totala statsbidraget beräknas avsättas för förstärkningsbidragen under den första fördelningsperioden, 2027–2029.
  • Övergångsperiod med kompensation. Förändringen införs stegvis under åren 2027–2029. För att mildra negativa ekonomiska konsekvenser för vissa skolor införs en kompensationsmodell där en skolas minskade tilldelning begränsas till maximalt en miljon kronor per år.
  • Utlysning redan 2025. En utlysning av det särskilda förstärkningsbidraget för perioden 2027–2029 öppnar i november 2025.