Utan färdigt facit – Folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition
Hur har lärarnas roll förändrats inom folkhögskolan under de senaste tio åren, och vad är det som driver dem i arbetet? Dessa och andra frågor analyseras i rapporten Utan färdigt facit – Folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition.
Rapporten tar avstamp i institutionella förändringar för folkhögskolan och har två huvudsakliga fokus:
- lärarnas bakgrunder och vad dessa betyder för folkhögskolan
- vilka krav och förväntningar som ställs på lärarna, och deras egna motiv till att arbeta i yrket.
Resultaten visar bland annat att deltidsarbete är normen bland folkhögskolans lärare i stort och att anställningsvillkoren varierar kraftigt mellan allmän och särskild kurs. Särskild kurs har framför allt en större andel visstidsanställningar, vilket kan påverka lärarnas ekonomiska trygghet och yrkesmässiga stabilitet.
Trots vissa förändringar i lärarkårens sociala sammansättning har attityderna till arbetet och de yrkesmässiga kärnvärdena förblivit relativt konstanta över tid. Lärarnas engagemang för deltagarnas personliga utveckling är en viktig drivkraft för att arbeta på folkhögskola, liksom friheten att lägga upp undervisningen på det sätt man finner mest ändamålsenligt.
Läs rapporten som pdf
Utan färdigt facit – Folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition (pdf)
Författare
Filippa Millenberg är postdoktor i pedagogik. Hennes forskning handlar bland annat om lärares pedagogiska praktik med fokus på folkhögskolans kontext.
Per Andersson är professor i pedagogik. Hans forskning handlar bland annat om folkhögskollärares och yrkeslärares arbete och kompetensutveckling.
Erik Nylander är biträdande professor i pedagogik. Under perioden 2022–2028 leder han forskningsprojektet ”Folkhögskolan som samtidsspegel”.
Författarna är alla verksamma vid Linköpings universitet.
Avdelningen för pedagogik och vuxnas lärande på Linköpings universitets webbplats