Ny rapport om folkbildningen i samhällsdebatten

En grupp sitter runt ett bord och diskuterar innehållet i en bok. Foto: Yuri Arcurs

I den nya rapporten Den omdebatterade folkbildningen skriver fyra debattörer och tre forskare om sin egen och varandras syn på folkbildningen. De sju texterna bildar tillsammans en genomgång av några av de frågor som ofta ställs i debatten om folkbildningen.

Forskning Politik
Senast uppdaterad:

Peter Gustavsson, Tove Lifvendahl, Karin Bergkvist och Andreas Johansson Heinö är fyra debattörer som vardera får svara på frågan ”Vilken roll ska folkbildningen spela i samhället?”. I sina svar beskriver de sina sätt att se på folkbildningen, utifrån sina sinsemellan olika politiska och ideologiska perspektiv.

I de tre efterföljande texterna analyserar sedan Samuel Edquist, Ruhi Tyson och Maria Arriaza Hult debattörernas svar, utifrån sina roller som forskare inom historia (Edquist) och pedagogik (Tyson och Arriaza Hult).

”Debatten om folkbildning inrymmer många politiska skiljelinjer. De olika rösterna skiljer sig åt bland annat i synen på hur skattepengar ska användas, statens roll i bedömning av folkbildningen och vad civilsamhällets uppgift i samhället ska vara. Med den här skriften vill Föreningen för folkbildningsforskning kasta nytt ljus över denna mångbottnade politiska fråga ur historiskt, pedagogiskt och relationellt perspektiv”, skriver Ylva Berglund, styrelseledamot i Föreningen för folkbildningsforskning, i förordet.

Rapporten är utgiven av Föreningen för folkbildningsforskning, med stöd av Carl Cederblads Minnesfond.