OECD-rekommendationer för framtidens kompetensförsörjning
På onsdag lämnar OECD rekommendationer för en stärkt kompetensförsörjning i Sverige. Folkbildningsrådet har under arbetet deltagit i myndighetssamverkan med underlag och feedback.
För två år sedan fick ett antal myndigheter med ansvarsområden relaterade till kompetensförsörjning i uppdrag från regeringen att hitta nya sätt att samarbeta för att förbättra styrningen av Sveriges kompetenssystem. Myndigheterna ansökte då om stöd från EU:s instrument för tekniskt stöd, vilket möjliggjorde ett arbete tillsammans med Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD).
– Folkbildningsrådet deltar i myndighetssamverkan genom flera olika grupper. Ett sådant engagemang har varit att delta i arbetet runt de här rekommendationerna, säger Thor Rutgersson, internationell samordnare på Folkbildningsrådet.
Onsdagen den 18 december går projektet Strengthening the Governance of the Swedish Skills System i mål med en slutkonferens i Stockholm. OECD kommer då att presentera rekommendationer till Sverige inom tre övergripande områden:
- stärkt koordinering, samarbete och flernivåsamverkan inom kompetensförsörjningssystemet
- ökade möjligheter för relevanta aktörer att bidra i samverkan för en väl fungerande kompetensförsörjning
- stärkt datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande.
Rekommendationerna bygger på ett omfattande arbete där OECD har haft dialog med ett 60-tal myndigheter och andra organisationer inom kompetensförsörjningsområdet. Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande har fungerat som plattform för projektets samordning. Folkbildningsrådet har dels träffat OECD på egen hand för att förklara folkbildningens roll och möjligheter i svensk kompetensförsörjning, dels ingått i en arbetsgrupp som kontinuerligt gett feedback och underlag till OECD.
- Rekommendationerna är omfattande, men har ett ökat fokus på myndighetssamverkan och regional dialog. Det har varit viktigt att i detta berätta om folkbildningens roll i utbildnings- och kompetenspusslet, säger Thor Rutgersson.