Strömbäcks folkhögskola tar hjälp av en lurvig pedagog med fyra tassar
Strömbäcks folkhögskola medverkar i projektet FAMN som bland annat syftar till att ta fram metoder för att nyanlända ska fullfölja sina studier på folkhögskola. En av de metoderna, som kan tyckas vara lite annorlunda men nytänkande, är att utbilda och så småningom anställa en skolhund. I sitt blogginlägg skriver folkhögskolläraren Anna Valbäck om hur Tjorven sprider glädje och trygghet på skolan och hjälper deltagare till studiero.
När jag för ett par år sedan bestämde mig för att skaffa hund kom jag av en slump in på en sida där jag började läsa om terapi- och skolhundar och tänkte direkt att detta skulle kunna vara något för vår folkhögskola. Tjorven är en labradoodle på 1,5 år. Det är en korsning mellan labrador och pudel som är känd för att ha egenskaper som passar för att jobba med människor och i skolan. De har en tillgiven personlighet och gillar att möta människor. Tjorven är dessutom allergivänlig och fäller inget hår vilket är en fördel när hon vistas i skolmiljö.
En fråga som ofta kommer upp är på vilket sätt en hund kan göra skillnad i det pedagogiska arbetet – funkar det verkligen i praktiken? Ja, det gör det! Faktum är att forskning visar att ett möte med en hund har lugnande effekter. När en människa klappar en hund utsöndras oxytocin som är ett må-bra-hormon. Det ger en lugnande effekt och kan bidra till att deltagaren känner sig trygg. En hund dömer inte heller och just därför har det visat sig att det har fungerat väldigt bra när deltagarna har fått till exempel läsa högt för Tjorven.
Nu går jag och Tjorven en ettårig utbildning på Hunden hus i Sundsvall. Fokus handlar om att bygga vår gemensamma relation. Vi ska lära oss att tillsammans bli vana att möta människor i olika situationer och miljöer. Vi övar också mycket på säkerhet. Det är otroligt viktigt så att alla som möter henne ska känna sig trygga. Innan vi började utbildningen fick vi träffa en hundpsykolog för ett lämplighetstest.
I utbildningen ingår det 25 timmars praktik och just nu gör vi vår praktik på Strömbäcks folkhögskola. Det är otroligt spännande både för henne och mig att få jobba tillsammans. I huvudsak går hennes arbete ut på att hon möter deltagare i en mindre grupp eller en och en. Vissa deltagare läser högt för henne medan andra har henne nära när de läser tyst eller jobbar med andra skoluppgifter. Hittills har det fungerat mycket bra och i de utvärderingar jag har gjort berättar deltagarna att de känner sig mer avslappnade och mindre stressade tack vare Tjorven. Hon bidrar helt enkelt till att skapa en trygg och lugn lärandemiljö för skolans deltagare. Det märks också väldigt tydligt att Tjorven sprider glädje, inte bara i klassrummet utan direkt när hon kommer in genom skolans dörr så möts hon av leenden och hälsningar.
Lektionerna med Tjorven är såklart helt frivilliga och ingen är tvingad att delta. Om det finns deltagare som har allergi eller är hundrädda ska de inte behöva känna sig oroliga. Men samtidigt ska inte olika gruppers behov ställas mot varandra. Det finns flera deltagare som gynnas av mötet med en skolhund och då ska de få göra det när vi har den möjligheten.
I slutet av maj tar Tjorven examen och blir då diplomerad skolhund. Förhoppningen är att hon efter det ska börja jobba på riktigt och kommer då att gå till historien som Strömbäcks yngsta medarbetare genom tiderna.
Anna Valbäck är lärare och kursföreståndare på Allmän kurs på Strömbäcks folkhögskola samt delprojektledare i ESF-projektet FAMN.