Bildning som rörelser – Samtal om bildningen i folkbildningen

Rapporten Bildning som rörelser – Samtal om bildningen i folkbildningen undersöker hur bildning inom folkbildningen blir till, och vilka värden folkbildningens bildningsarbete bidrar med till individ och samhälle.

Forskning Folkhögskola Studieförbund
Senast uppdaterad:

Rapporten bygger på djupintervjuer med folkbildare från hela landet. Tre grundläggande bildningskomponenter för folkbildningens bildning ringades in under samtalen:

  • Den bygger på egna och andras kunskaper.
  • Den utvecklar förhållningssätt och attityder.
  • Den är en förändringsprocess utan slut.

Rapporten lyfter fram att bildning inom folkbildningen är en livslång process där människor tillsammans utforskar världen. Genom att förena kunskaper, erfarenheter och förhållningssätt växer individer och får samtidigt verktyg att utveckla sitt samhällsengagemang – i förlängningen en grund för ett demokratiskt fungerande samhälle.

Författare

Erik Amnå är professor emeritus i statskunskap vid Örebro universitet och återkommande utredare åt regering och myndigheter.

Eva Åström är utvärderingsansvarig på Folkbildningsrådet och har även medverkat i ett antal utredningar på Utbildningsdepartementet inriktade mot folkbildning, vuxenutbildning och högskola.