Digital delaktighet
Digital delaktighet blir alltmer en förutsättning för att kunna utöva medborgarskapet. Digitalt utanförskap innebär därmed i allt högre grad också ett samhälleligt utanförskap. Därför har folkbildningen under lång tid arbetat med digital delaktighet.
Digital delaktighet har länge lyfts fram som en prioriterad folkbildningsuppgift. I det folkbildningspolitiska dokumentet Folkbildningens vägval och vilja från 2013 uttrycktes detta som ”att demokratisera digitaliseringen är en uppgift i paritet med den när befolkningen skulle lära sig att läsa och skriva”.
Folkbildningsrådet har arbetat med digital delaktighet genom mötesplatser för flexibelt lärande och nätpedagogik, både nationellt och regionalt, fortbildning och nättidningen re:flex. Redan under 2014 anordnade folkbildningen ett omfattande rådslag kring dessa frågor. Syftet med rådslaget var att:
- identifiera och undanröja hinder för folkbildningens arbete med digital delaktighet och flexibelt lärande
- stimulera strategisk planering för digital utveckling i folkbildningsorganisationerna
- ge underlag för kommande beslut i Folkbildningsrådet ifråga om översyn av statsbidragsvillkor samt stödformer för digital utveckling i folkbildningen.
I rapporten Digitaliserad folkbildning från 2024 analyserar forskare vid Göteborgs universitet digitaliseringen inom folkbildningen i dag och i ett framtidsperspektiv. Rapporten finns att läsa och ladda ner via länken nedan.